Miroslav PALEČEK - „JEŽKÁRNY“
O mém snu natočit písničky Osvobozeného divadla mluvím více než 15
let, a v poslední době jsem si začal připadat opravdu jako baron Prášil
- jen samé řeči, ale skutek utek!
Mohl jsem sice dávno písničky nahrát jen tak sám s kytarou a vydat je ve
vlastní režii, ale pořád ve mně hlodal červíček pochybnosti. Vlastně
jsem stále čekal od někoho na něco - jakoby na posvěcení mého troufalého
nápadu.
Všechno ale má svůj čas a věci se daly do pohybu až tehdy, když na moji
nabídku kývla nejvýznamnější česká gramofonová firma a hudební
vydavatelství SUPRAPHON.
Díky!
Písničky Osvobozeného divadla a pány Jiřího Voskovce, Jana Wericha a
Jaroslava Ježka jsem objevil coby zvídavé dítko poprvé ve zpěvníčku mého
staršího bratra Venouška někdy kolem r. 1954.
Díky brácho!
Byl to tenkrát pro mě šok, něco jako blesk z čistého nebe, a okamžitě
jsem propadnul kouzlu jejich neotřelých slov, humoru, melodické
rozkošatosti a hravosti.
Z rozhlasu po drátě, který byl v té době nedílnou součástí drtivé
většiny domácností, bylo tenkrát možno slyšet pouze budovatelské písně,
orchestrální skladby, Alexandrovce nebo řízné pochody z oslav 1.máje.
Po čase občas i Rudolfa Cortéze, Richarda Adama, orchestr Karla Vlacha a
Gustava Broma, vokální sbor Lubomíra Pánka, sestry Allanovy, Jarmilu
Veselou, Karla Dubu, Yvettu Simonovou a Milana Chladila, později Josefa
Zímu, a pak konečně i Jiřího Suchého, Jiřího Šlitra, Waldemara Matušku,
Evu Pilarovou, Karla Gotta a celou slavnou plejádu začínajícího
SEMAFORU.
Ale tenkrát v padesátých letech mě uhranuly právě „Ježkárny“, které jsem
slýchával hlavně u táborových ohňů, kde se zpívaly pořád dokola a
dokola, s radostí a nadějí, byť ve zjednodušené formě a většinou pouze
na 3-4 akordy.
Atmosféra „Tmavomodrého světa“, „Klobouku ve křoví“, vizionářské
„Civilizace“, bajky „Ezop a brabenec“ atp., byla pro mě natolik
fascinující, že mě do dneška neopustila a zůstává stále hluboko pod
kůží.
Nechť je pro vás důkazem dávná vzpomínka na přehlídku Státní tvořivosti
mládeže, které jsem se v padesátých letech nadšeně zúčastnil. Odehrávala
se ve velkém sále na Žižkově ve Štítného ulici, kde v současné době
exceluje divadlo Járy Cimrmana, a líp by to snad ani sám Mistr nenapsal.
Zkuste si to spolu se mnou představit.
Ztemnělé hlediště, v něm utajená porota, osvětlené jeviště, boďák - a v
něm já - poprvé na prknech, která prý znamenají svět!
Nesmělá úklona … Miroslav Paleček – žák třídy 6.A - Cimburkova ulice –
Žižkov
Jiří Voskovec/Jan Werich/Jaroslav Ježek – „Hej pane králi“.
Před zkoprnělou porotou (nejspíš nad výběrem mého repertoáru) jsem pak
zazpíval a‘capela bez zaváhání celou píseň, uklonil se a odešel do
zákulisí. Diplom alespoň za účast za mé první živé vystoupení na divadle
doposud stále marně hledám.
Čas oponou trhnul, přišel rok 1968 a příznivý osud nás spolu s Michaelem
Janíkem zavál z Karlova mostu až na scénu divadla SEMAFOR do party kolem
Miloslava Šimka a Jiřího Grossmanna, kde jsme se pak počátkem r. 1973
potkali mimo jiné i s Petrem Nárožným. Tento hodný a důvěřivý člověk mi
tenkrát v dobré víře zapůjčil 4 zpěvníčky Jaroslava Ježka v úpravě pro
zpěv a kytaru, které jsem mu nevracel a nevracel - tak dlouho, až při
našem setkání začátkem r. 2014 rezignoval a zpěvníčky mi po víc jak
čtyřiceti letech daroval.
Díky Petře!
Naučit se zvládnout a zazpívat, byť třeba jen pro sebe „Tmavomodrý svět“
nebo „Svět naruby“ téměř bez chyby se mi možná podařilo jakž takž až po
½ roce, a to mě v tom ještě hodně podporoval režisér Vladimír „Svíťa“
Svitáček i Pavel Bobek, pro které byla firma V+W+J něco jako Bible, a já
jako neznaboh jsem na jejich víru okamžitě bez váhání konvertoval.
Texty JEŽKÁREN do vás vlezou vpravdě od hlavy až do paty, znovu vás
uchvátí bohatá harmonie a nadčasovost textů, potěší brilantní práce s
češtinou, sranda, překvapí pointa nebo nějaké to ponaučení. Pro mě jsou
vlastně V+W+J první čeští písničkáři, kteří dokázali sdělit přesně to,
co diváci i posluchači chtěli slyšet, a ti to na oplátku zase beze
zbytku přijali. Hráli si s češtinou jako malé děti, vymýšleli nová slova
a ohromně se přitom bavili – „teděk“ podle vzoru „dnešek“ jak říkávali s
oblibou oba pánové, „nabatá“ místo „napjatá“ v písni „Kat a blázen“, „srandovno“,
„hovadnost“ atp., to vše se zrodilo z jejich totálního propadnutí kultu
dadaismu a absurdnu. Libovali si v podobenství, využívali mythologii,
ale hlavně - čerpali ze svého vzdělání.
Cesta k finální podobě písní byla dlouhá, chvílemi i trnitá, ale nahrát
je jen v té nejsyrovější podobě tak, jak je prezentuji už dlouho na
svých vystoupeních, se mi zdálo hned odpočátku docela málo.
Následovaly pokusy zaranžovat je pro malou kapelu, ale výsledek byl
vpravdě žalostný. Z písniček se vytratila lehkost, svěžest, pomyslný
štafetový kolík i putovní laťka, kterou svým přirozeným projevem Jiří
Voskovec a Jan Werich nasadili opravdu hodně vysoko.
Kdyby se jednalo jen o moji vlastní tvorbu, o moje písničkářské pokusy a
omyly, čert to vem! Teď jsem si ale dovolil sáhnout do zlatého fondu
archivu ryzího českého písničkářství, a to už je sama o sobě velikánská
výzva a zodpovědnost, a setsakramentsky ještě větší balvan k tomu!
Plním si tím ale i jeden ze svých životních snů a chci dotlačit ten svůj
balvan až na vrchol kopce – i když - jak pravil klasik Jiří Voskovec ve
své slavné eseji o Sisyfovi – „Sisyfova muka jsou vzorem lidského
utrpení“.
Pokorně jsem se tedy vrátil i díky radám mých kamarádů a kolegů velkým
obloukem zpět na začátek. Zatímco jiní šli cestou velkého zvuku, velkého
hlasu a velkých aranžmá, já hledal cestu prostší a šel rovnou za
písničkou.
Skromné výrazové prostředky+ silné sdělení = návrat k jednoduchosti.
Stejně jako při živém hraní zůstává stěžejní kytara i hlas a naštěstí mi
víc než vydatnou podporu ve všech směrech a ve všech nahrávkách dodal
kamarád, všestranný, citlivý muzikant plný nápadů, supervisor, občas i
nutný dráb, ale hlavně mistr všech strunných nástrojů - Pavel Fořt.
Díky Pavle!
V neposlední řadě děkuji i Štěpánu Kojanovi, frontmanu skupiny KEKS, v
jehož venkovském studiu „STROUHA“ poblíž jeho zvířecí farmy jsme
písničky nahrávali.
Díky Štěpo!
Chtěl jsem díky akustickým kytarám a netradičním nástrojům jako je pila,
imitace džeztrubky troubením koutkem úst a vůbec celkovým pojetím
docílit, aby měly „Ježkárny“ hodně blízko k podupávání si nohou do taktu
a ke společnému pozpěvování si ať už třeba nahlas, nebo alespoň třeba
jenom v duchu.
Snažil jsem se přístupem, zpracováním a interpretací zachovat písničkám
jejich pel, hravost i přirozenost, a představit je tak v dnešní době v
současnější písničkářské podobě.
Pokud se mi to jen zčásti podařilo, netlačil jsem ten svůj balvan do
kopce zas tak úplně nadarmo.
Přeji hezký poslech a pohodu nejen v duši.
Váš Miroslav Paleček
listopad 2014 |